Overslaan en naar de inhoud gaan

Hulp van je rechtsbijstandverzekering bij (mislukte) online aankopen

Producten via een webshop kopen is makkelijker dan ooit en vrijwel overal wordt een snelle levering beloofd. Maar wat als het product niet voldoet aan de beschrijving op de website? Of erger nog, als het helemaal nooit geleverd wordt. Soms blijkt het dan ineens erg lastig om een product terug te sturen of geld terug te krijgen. Je voelt je behoorlijk opgelicht. Wat kun je doen? 

Mijn product wordt maar niet bezorgd

Stel je hebt online een product gekocht maar het pakket wordt niet bezorgd binnen de beloofde levertijd. 

Een verkoper moet zich altijd houden aan de gestelde levertermijn. Is er geen informatie bekend over de levertijd? Volgens de wet geldt dat een via internet besteld product uiterlijk binnen dertig dagen geleverd moet zijn. Komt het product niet binnen de gestelde levertijd dan heb je twee mogelijkheden. Controleer in de bestelvoorwaarden of je recht op bedenktijd hebt. Zo ja, dan kun je de overeenkomst per direct ontbinden. Je laat de verkoper weten dat je afziet van je bestelling. Binnen veertien dagen moet je dan je geld terug krijgen.

Heb je geen recht op bedenktijd of wil je het product toch per se hebben dan moet je de verkoper een laatste kans geven voor de levering. Wordt je bestelling hierna nog niet geleverd dan mag je de overeenkomst ontbinden. De verkoper moet dan zo snel mogelijk terugbetalen. 

Klacht indienen bij de webshop

Gaat er iets mis met je bestelling? Krijg je je geld bijvoorbeeld niet terug? Neem dan altijd eerst contact op met de webshop zelf. Komen jij en de webshop er onderling niet uit dan kun je verdere stappen ondernemen. Je kunt naar De Geschillencommissie stappen of je rechtsbijstandverzekering inschakelen. 

Hulp via je rechtsbijstandverzekering 

Bij problemen met een levering van een webshop biedt je rechtsbijstandverzekering uitkomst. Je verzekeraar zorgt voor juridische hulp. Indien het nodig is zal er een rechtszaak gestart worden. Om dit traject via je rechtsbijstandverzekering te kunnen starten moet er wel sprake zijn van een bepaald minimum bedrag van de aankoop. Dit ligt vaak tussen de 100 en 275 euro. Bij bestellingen met een lagere bestelwaarde kun je bij Thuiswinkel.org terecht voor gratis klachtenbemiddeling. Deze gratis bemiddeling geldt echter alleen voor webwinkels die aangesloten zijn bij het Thuiswinkel keurmerk. 

Problemen voorkomen, check de webshop

Om te voorkomen dat het misgaat met je bestelling kun je zelf op een aantal dingen letten. Wil je iets gaan kopen bij een onbekende webwinkel? Controleer dan of deze webshop het Thuiswinkel Waarborg of het Webshop Keurmerk heeft. Zo’n logo kan iedereen makkelijk op zijn website plaatsen dus controleer op de keurmerk site of de webshop ook echt in het systeem staat. Op de websites van de keurmerken wordt ook gewaarschuwd voor webwinkels die zich niet aan de regels houden, loop dit lijstje na of de webshop die je op het oog hebt hier niet tussen staat. Controleer ook of de gegevens van de webwinkel bekend zijn bij de Kamer van Koophandel.

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn is het al snel verdacht, extreem lage prijzen bijvoorbeeld. Verder zijn een website adres met een bekende (merk)naam met een toevoeging als ‘sale’, ‘kortingen’, ‘deals’ en beperkte contactmogelijkheden, bijvoorbeeld alleen een chatsysteem of e-mailadres, redenen om alert te zijn. Zoek reviews op over de webwinkel. Via Google kom je er makkelijk achter wat de ervaringen van andere klanten zijn.

Advies over je rechtsbijstandverzekering

Een gang naar de rechter kan hoog in kosten oplopen. Met een goede rechtsbijstandverzekering ben je beschermd tegen deze kosten. Wildschut Verzekeringen geeft je graag advies over een passende verzekering. Neem contact met ons op!