Je bent net terug van je welverdiende vakantie. Of misschien zit je nog in Italië, Spanje, Frankrijk of een ander vakantieland terwijl je dit artikel leest. Een vakantie moet leuk zijn, maar soms gebeuren er helaas dingen die je liever niet had meegemaakt. Gelukkig heb je een reisverzekering afgesloten en krijg je alle schade vergoed, toch? Maar hoe werkt schade melden bij een reisverzekering eigenlijk? En krijg je écht altijd een vergoeding?
Schade melden bij je reisverzekering
Een reisverzekering sluit je af voor onverwachte kosten op reis. Natuurlijk hoop je niet dat je de verzekering nodig hebt, maar toch komt het vaak voor dat Nederlanders een schadeclaim moeten indienen. Hoe gaat dit precies in zijn werk?
Stel, je hebt direct hulp nodig omdat je autopech hebt onderweg naar je vakantiebestemming. Of er is een ongeluk gebeurd waarbij iemand naar het ziekenhuis belandt. Dit zijn situaties waarin je contact op mag nemen met de alarmcentrale van je reisverzekering.
Gaat het om een minder dringende kwestie? Ben je bijvoorbeeld je telefoon verloren of moest je naar de dokter omdat je een keelontsteking hebt gekregen, dan vul je een online schadeformulier in waarin je de schade meldt.
Wanneer melden?
Veel mensen vragen zich af wanneer ze schade moeten melden bij de reisverzekering. Wij maken onderscheid tussen spoedeisende en niet-spoedeisende hulp.
Spoedeisende hulp
Heb je direct hulp nodig van de reisverzekering? Dan neem je contact op met de alarmcentrale. Het nummer vind je vaak in je polis. Dit zijn situaties wanneer je de schade direct kunt melden:
- Je hebt autopech en staat stil naast de weg
- Je hebt direct medische hulp nodig
- Je verblijf is plotseling geannuleerd
- Je moet dringend naar huis vanwege ziekte of overlijden
Niet-spoedeisende hulp
Is je telefoon gevallen op vakantie? Of is er iets uit je bagage gestolen? Dit zijn situaties waarbij bellen naar de alarmcentrale niet nodig is. Schade melden bij de reisverzekering kan dan via een online schadeformulier. Deze vind je op de website van je reisverzekeraar.
Het schadeformulier kun je invullen terwijl je nog op vakantie bent, maar het is goed om eerst alle benodigde bewijsstukken te verzamelen. Je kunt het formulier ook in alle rust na thuiskomst invullen en verzenden.
Vergoeding medische hulp
Een van de meest voorkomende claims bij reisverzekeraars is medische hulp in het buitenland. Met je Nederlandse zorgverzekering krijg je medische hulp in het buitenland altijd vergoed. Maar let op: in veel landen zijn medische kosten een stuk hoger dan in Nederland. De basiszorgverzekering vergoedt alleen het Nederlandse tarief.
Dus breek je bijvoorbeeld je enkel tijdens wintersport of word je ziek tijdens een wereldreis? Dan kunnen de kosten vele malen hoger uitvallen dan in Nederland. Daarom kun je bij je reisverzekering een aanvullende dekking kiezen die het verschil in kosten vergoed.
Nu zit je waarschijnlijk met de vraag: waar moet ik mijn schade melden, bij de zorgverzekering of reisverzekering? De rekening dien je allereerst in bij je zorgverzekeraar. Wanneer je de aanvullende dekking medische kosten hebt gekozen, dien je het gedeelte wat de zorgverzekering niet vergoed bij de reisverzekering in.
Hoe zit het met bagage en een kapotte telefoon?
Verloren bagage, kapotte telefoon of waardevolle items die worden gestolen, je hoort deze verhalen heel vaak. Heb je een bagagedekking gekozen bij je reisverzekering? Dan wordt dit vaak vergoed:
- Gestolen of verloren bagage
- Beschadigde bagage, zoals een kapotte koffer
- Schade door brand of water
Als je je bagage hebt meeverzekerd, dan krijg je vaak een schadevergoeding bij gestolen of kapotte bagage, zoals een telefoon. Er geldt wel vaak een maximumbedrag per categorie én je moet bij het afsluiten van de verzekering vaak kiezen voor welk bedrag je je bagage verzekerd.
Deze schade meld je altijd via het online schadeformulier mét alle bewijsstukken.
Deze bewijsstukken heb je nodig
We hebben het al een aantal keer genoemd: bewijsstukken verzamelen. Als je schade gaat melden bij je reisverzekering geldt vaak: hoe meer bewijs, hoe beter. Voordat je het schadeformulier indient, is het goed om alle benodigde stukken te verzamelen. Reisverzekeraars vragen vaak naar deze stukken om fraude te voorkomen.
Bij bewijsstukken denk je vast aan een rekening van het ziekenhuis en aangifte van een gestolen telefoon. Deze stukken zijn heel belangrijk, maar soms kunnen foto’s ook helpen.
Verzamel deze bewijsstukken:
- Afschrift van de aangifte: je hebt een bewijs van aangifte nodig als je schade bij je reisverzekeraar indient.
- Foto’s: maak foto’s van de spullen die zijn beschadigd, maar stuur ook foto’s op waarbij je items er nog in goede staat uit zagen. Zo bewijs je dat er echt schade is ontstaan tijdens de vakantie.
- Bonnetjes en afschriften van de bank: heb je onverwachte kosten gemaakt, dan dien je dit aan te tonen met bonnetjes en afschriften van de bank.
Tips voor een snelle afhandeling
Schade melden bij je reisverzekering is niet moeilijk. In spoedeisende situaties helpt de alarmcentrale je verder en bij niet-dringende gebeurtenissen hoef je alleen het schadeformulier in te vullen. Toch is het wel fijn als alles snel wordt afgehandeld. Hier kan je zelf ook bij helpen.
- Doe altijd aangifte van gestolen bagage op vakantie. Een bewijs hiervan is verplicht als je de schade wilt claimen bij je reisverzekeraar.
- Maak overal foto’s van. Liever te veel foto’s dan te weinig.
- Bewaar alle bonnetjes zodat je later kunt aantonen welke kosten je hebt gemaakt.
- Lees de polisvoorwaarden goed door. Als je weet waarvoor je verzekerd bent, voorkom je dat je schadeclaims doet voor situaties die helemaal niet zijn gedekt.
Doorlopende reisverzekering afsluiten?
Is er afgelopen vakantie iets gebeurd op vakantie en bleek je niet voldoende verzekerd? Of twijfel je welke dekkingen onmisbaar zijn voor je volgende vakantie? De specialisten van Wildschut Verzekeringen helpen je graag bij het kiezen van de juiste reisverzekering. Zo weet je zeker dat alles goed geregeld is. Bovendien is schade melden via ons heel eenvoudig.
Veel gestelde vragen over schade melden
Dit doe je via het online schadeformulier van je verzekering. Wil je schade melden bij Wildschut Verzekeringen? Vul hier het formulier in.
Wat je precies kunt declareren bij je reisverzekering ligt aan de gekozen dekking. Heb je bijvoorbeeld een aanvullende bagagedekking gekozen? Dan wordt verlies of schade aan je bagage vergoed. Daarnaast kun je medische kosten, extra kosten voor vervoer of onvoorziene verblijfkosten vergoed krijgen.
Dit hangt af van je dekking. Zo kun je bijvoorbeeld zelf kiezen voor welk bedrag je je bagage verzekerd. Bij sommige gebeurtenissen, zoals het verliezen van je telefoon, geldt er een eigen risico dat je zelf moet betalen.
Bronnen:
Reisverzekeringen, F. S. E. (2025, 6 maart). Reisverzekering: tips schade claimen. Consumentenbond. https://www.consumentenbond.nl/reisverzekering/schade-claimen